موزه ملي نیویورک

اگر چه نمایشگاه كوپر هوئيت نمايانگر كمتر از يك سوم آنچه بوده كه طراح آلماني آن مد نظر داشته اما به هر حال 53 اثر كه شامل چيني هاي ظريف هستند در اين مركز به نمايش در آمده اند. اين نخستين نمونه از اين دست موزه ها است كه در ايالت متحده ساخته شده است و آثار بسيار زيبا و بديع كريستالي در آن به نمايش در آمده اند.
جالب آنكه اينگو مائورر سازنده و طراح اين بنا از ابتدا قصد نداشت وارد اين حرفه شود و تنها مطالعات محدود در خصوص طراحي داشت. اما در سال 1965 يعني زمانی كه در ونیز زندگی مي كرد تحت تاثیر لامپي حبابي شكل قرار گرفت كه بالاي سرش قرار داشت .


اين لامپ از جنس تنگستون بود و با توجه به درخشندگی خیره کننده اي كه داشت علاقه ي بسیاری از بزرگترين توليد كنندگان لامپ درآن دوران را به خود جلب كرده بود و همين امر باعث شده كه مائورر نيز تصميم گرفت تا خودش اقدام به توليد اين نوع لامپ نمايد.
لذا او چهار دهه بعدي زندگيش را به طراحي و توليد اين نوع محصولات اختصاص داد.
اينها لامپ هايي هستند كه با حالتی زیبا از سقف آویزان میشوند و نظر هر بيننده و بازدید کننده اي را به خود جلب مي کنند. او در اين بنا آنها را بر روي پله ها و تا طبقه ي دوم امتداد داده است. عمده لامپ هاي مورد استفاده در راه پله ها به رنگ سرخ هستند.
بخشي از قسمت هاي اين مجتمع جزء اولين تجارب مائورر به شمار ميروند . او از پرتره هاي ترسیمی شده توسط هنر مندان بزرگی همچون اندرو و لوئیس كارنجي درس گرفته و به همين دلیل رنگ سرخ را به عنوان محور كارش قرار داده است. اين در حالي است كه اندرو خودش بعد از ديدن كار مائورر آن را اثري بسيار مدرن معرفی كرده است و معتقد است كه او به شكلي موفق و فراتر از حد و اندازه طراحي و ساخت يك موزه عمل كرده است.

چه چیزی باعث شده كه كار مائورر اينقدر مدرن به نظر برسد؟
در واقع او توانسته از عناصر موجود در كنار آثار قديمي كه در موزه به نمايش در آمده اند به بهترین شکل استفاده كرده و يك هارمونی زیبا و بدیع را بين فن آوري امروز و هنر قدیم ايجاد كند . او به خوبي ساختمان قديمي اين موزه كه تارخ ساخت آن به سال 1902 باز مي گردد را بازسازی نموده است. شاید بتوان گفت براى يك طراح كه لامپ هايي شبيه به آنچه استفاده مي كند كه اديسون طراحي كرده بود اهميت كارش در معماري اهميتي كمتر از خود اختراع برق ندارد.
مائورر تلاش كرده از هر آنچه كه به بهبود رويكردش كمك مي كند استفاده نمايد. به زبان ساده او هنر طراحي را چون موم در دستان خود دارد. او از يك پروژكتور نيز استفاده كرده كه انعكاس آن شبيه به سرازير شدن آب از بالاي يك آبشار است.


ماهي هاي طلايي رنگي كه به كار گرفته شده اند طوري طراحي شده اند كه گويي در اين آب مجازي شناور هستند. آنچه كه اين اثر را از ساير نمونه هاي مشابه جدا مي كند هنر طراح آن در توجه به نور و هنر نورپردازي است . او تلفيقي از نورهاي مختلف را ايجاد كرده و در اين راه از لامپ هاي هالوژني بهره برده است.

هیچ نظری موجود نیست: