Petronas

برج های دوقلوی پتروناس
برج های پتروناس طی سالهای 1995 تا 1998 در88 طبقه تحت نظارت یک معمار آرژانتینی به نام سزار پلی درزمینی که سابق بر این پیست اتومبیل رانی بود طراحی و ساخته شد. این برج ها ترکیبی بی همتا وبی نظیر از جنبه های مذهبی و اقتصادی است.
تا سال 1988 بلند ترین ساختمان ها وآسمان خراش های جهان همیشه درایالات متحده امریکا قرار داشتند ولی در 12 آوریل این سال برج های دوقلوی پتروناس واقع در کوالالامپور پایتخت مالزی با گذر از برج سیزر درشیکاگو تبدیل به بلندترین ساختمان جهان در قرن بیستم شد. تعیین ارتفاع این برج کشمکش و مجادله های فراوانی را به همراه داشت زیرا بالاترین طبقه مسکونی در برج سیزر 60 مترازآخرین طبقه مسکونی برج پتروناس بلند تر بود. این برج به مناره و آنتن های آن مربوط می شد (مناره ها هیچ طبقه مسکونی را در بر نمی گرفتند) ولی سرانجام ارتفاع این برج ها تائید شد و به ثبت رسید.
برج های 1.6 میلیاردی پتروناس مشتمل بر یک فروشگاه بزرگ 24 هزار متری همراه با امکانات تفریحی مختلف¸ پارکینگی باگنجایش بیش 4500 اتومبیل¸ موزه نفت¸ خانه ارکستر فیلار مونیک مالزی¸ یک مسجد وسالن کنفرانس چند رسانه ای است که شکوه و عظمت آن را بیش از پیش نمایان می سازد.
هر طبقه این برجها دارای طرح ستارهای هشت گوشه است که این طرح برگرفته از هنر و سنت اسلامی مالزی است. در یک اقدام بی سابقه برای ساخت این برج ها دوشرکت ساختمانی مختلف دعوت به کار شد و این شرکت ها برای ساخت برج ها با یکدیگر به رقابت پرداختند و سرانجام سازندگان برج دوم که شرکتی ازکره جنوبی بود موفق شد.
به دلیل فقدان فولاد در مالزی و هزینه بالای واردات آن سعی شد برای ساخت این برج ها از بتون آرمه بیشتری استفاده شود. نمای ظاهری ساختمان ترکیبی از فولاد و شیشه است و طراحی آن با در برداشتن مضامین و درونمایه های هنراسلامی بازتاب وانعکاسی ازحضور دین اسلام درکشورمالزی است.
شالوده و پی 120 متری این برج ها با استفاده وسیع از بتون آرمه باعث قرار گرفتن آنها روی عمیق ترین پی ساخت های جهان شده است و به همین دلیل هم در برابر تکان های زلزله بسیارمقاوم است هرچند وزن سنگین تری نسبت به سایر ساختمان ها دارد. شرکت پتروناس و بعضی از شرکت های وابسته در برج اول سکونت دارند¸ شرکت هایی از قبیل بوئینگ¸ آی.بی.ام¸ بلومبرگ¸ مایکروسافت¸ مکنزی¸ الجزیره انگلستان و... در برج دوم حضوری فعال وچشمگیر دارند.
ازدیگر نقاط برجسته و جالب این برج ها می توان به یک پل معلق اشاره کرد که توسط شرکت مهندسی کوک دانگ بین طبقاط 41 و 42 برج ها ساخته شده است. این پل در ارتفاع 117 متری ازسطح زمین و به طول 58 متر ساخته شده است. بازدید کنندگان این برج ها میتوانند برای رفتن به طبقات بالاتر در این منطقه آسانسور را عوض کنند. عبور از این پل برای تمام بازدید کنندگان تا سقف 1400 نفر آزاد است و در بیشتر موارد این تعداد تا قبل از ظهر ازپل عبور کرده واز نمای زیبای شهر دیدن می کنند.
این پل فقط در روزهای دوشنبه بسته است¸ این پل هوایی علاوه برداشتن حالت تفریحی به عنوان ابزاری امنیتی هم به شمار می رود ومردم می توانند در موقع آتش سوزی و یا سایر موارد اورژانسی در یک برج باعبور از پل مربوطه خودرا به برج دیگر برسانند¸ هرچند اتفاقی که در سپتامبر 2001 افتاد نشان داد این پل در مواقعی که هر دو برج در معرض خطر هستند و باید به طور همزمان تخلیه شوند هیچ کارایی نخواهد داشت و ظرفیت پلکان های معمولی و اضطراری نیز در زمان وقوع چنیین حادثه ای کافی نیستند.
در این سال شایعه وجود یک بمب در یکی از برج ها منجر به تجدید نظر و بحث جدی در مورد امنیت این برج ها شد. درسال 2005 سیستم آسانسورها دراین دو برج دچار تغییر و تحول شد. البته این پل از ابتدا در طرح اصلی وجود نداشت وقتی طی ساخت یکی از برج ها یک تغییر و انحراف بسیار کوچک رخ داد¸ تنها راه حل ممکن برای حل این مسئله ساخت این پل هوایی عظیم بود که توسط یک شرکت کره ای ساخته شد ¸ آسانسورهای این برج ها دارای سیستم بسیار پیشرفته ای هستند.
قسمت اصلی اسانسورها در مرکز هر برج قرار گرفته است. تمامی آسانسورها دو طبقه هستند. آسانسور پائینی افراد را به طبقات فرد و آسانسورهای بالایی افراد را به طبقات زوج هدایت می کند. برای رفتن به طبقات فرد از طبقه اول افراد باید از پله برقی های تعیین شده ای استفاده کنند تا به طبقه بالایی آسانسورهای دو طبقه برسند. برای حمل و نقل آسانتر و خالی از اشکال مردم در این برج های 88 طبقه از سه گونه آسانسور مختلف استفاده شده که موارد ایمنی در آن به خوبی رعایت شده است. به این ترتیب اگر یکی از آسانسورها در بین طبقات دچار مشکل شود¸ می توان ازآسانسورهای همجوار استفاده کرد و مردم به آسانسور مقابل منتقل شوند.
از دیگر نکات قابل توجه در مورد این برج ها می توان به استفاده از36910 تن فولاد در ساخت آنها اشاره کرد. این رقم وقتی عجیب تر به نظر میرسد که بدانید میزان آن بیش تر از وزن 3000 فیل است. این برج ها دارای 32 هزار پنجره هستند و مدت زمان مورد نیاز برای تمیز کردن شیشه های این برج یک ماه کامل است. با وجود تمام بلندی و بزرگی این برج ها رفتن از پارکینگ به بالاترین نقطه هر برج فقط نود و سه ثانیه طول می کشد.

هیچ نظری موجود نیست: