camera5

مشكل: كجي تصوير

اين پديده زماني رخ مي دهد كه شما سعي كنيد يك عكس تمام قد در حالتي كه هم شما و هم موضوعتان ايستاده باشد، البته با اين تفاوت كه شما كمي بالاتر يا پائين تر از سوژه قرار گرفته باشيد و مجبور باشيد لنز دوربين را اندكي رو به بالا يا پائين بگيريد. در اين موقعيت، اگر هر ساختار منظم و باقاعده اي مانند ساختمان يا درخت در تصوير گرفته شده وجود داشته باشد، مشاهده مي كنيد زماني كه شما از زاويه پائين عكس مي گيريد، عناصر موجود در بالاي تصوير عريض تر و در پائين تصوير باريك تر مي شود و زماني كه از زاويه بالاتري عكسبرداري مي كنيد، برعكس حالت قبل در قسمت پائين، عناصر عريض تر و در قسمت بالا باريك تر مي شوند.
اين مسئله دقيقا مشابه زماني است كه شما تصويري را از پائيت ترين قسمت يك ساختمان رو به بالاي ساختمان برمي داريد. در اين وضعيت متوجه خواهيد شد كه طبقات فوقاني باريك تر از طبقات پائيني هستند و اصطلاحا ساختمانتان ساختار هرمي پيدا مي كند. دليل بوجود آمدن اين پديده، تفاوت فاصله دهنه لنز از طبقات پائين و طبقات بالا و در كل تفاوت فاصله بين قسمت پائين تصوير و لنز، با فاصله قسمت بالايي تصوير از لنز است.
راه حل:
براي حل اين مشكل، بهتر است تا جايي كه ممكن است دوربين را نسبت به سوژه عكاسي افقي نگه داريد و سپس اقدام به عكاسي كنيد. همواره سعي كنيد لنز دوربين مقابل نقطه مياني سوژه قرار گيرد.

هیچ نظری موجود نیست: