اهميت قارچ در رژيم غذايي:

پس از جنگ جهني دوم ميزان كل توليد قارچ خوراكي در سطح جهان افزايش يافته است. در سال 1986 ميزان كل توليد جهاني 2281000 تن گزارش شده است. كشورهاي اصلي توليد كننده در جهان عبارتند از چين- فرانسه- هلند- ايتاليا- ژاپن- انگلستان- آمريكا. كشور آلمان با مصرف سرانه 5/2 كيلوگرم در سال بالاترين مصرف سرانه جهان را دارا مي باشد.
قارچهاي خوراكي صدفي:كشت و پرورش قارچهاي خوراكي صدفي بسيار ارزان و كم هزينه است.انتخاب و پرورش اين قارچ در صنايع توليد غذايي براي كشاورزان با درآمدهاي محدود ميتواند منبع درآمدي مناسب باشد.گونه هاي پلوروتوس از جمله قارچهاي خوراكي ميباشند كه در مناطق گرمسيري از رشد مطلوبي برخوردارند و و داراي قدرت توليد بالا و كيفيت مناسب در شرايط حرارتي بالا ميباشند. بسياري از گونه هاي پلوروتوس بر روي چوبهاي پوسيده يا در حال پوسيدن و نيز در سطح تمام چوبهاي سخت و بقاياي چوبي از خاك اره و ضايعات كاغذ ساقه هاي سبز موز- برگ نخل و بسياري از مواد ليگنو سلولزي ديگر رشد ميكنند.
كشت پلوروتوس در كشورهاي جنوب شرقي آسيا- اروپا-آمريكا بسيار رايج است و در طول فصول رشد ميتوان از آنها برداشت كرد. از نظر تغذيه و رفع گرسنگي و نيز احياي اقتصاد كشاورزي در كشورهاي در حال توسعه پرورش گونه هاي پلوروتوس نسبت به ساير قارچهاي خوراكي از اهميت و امتياز بالايي برخوردار است . قارچهاي صدفي حاوي پروتئينهاي اصلي و ضروري بوده كه بر اساس وزن خشك قارچ مقدار آن برابر۱۵-۳۵ درصد از منابع علمي گزارش شده است اين قارچها داراي اسيد آمينه آزاد نيز ميباشند.اين قارچها سرشار از ويتامينهاي مفيد از جمله ويتامين سي - بي - فياسين ميباشند.
تفاوتهاي موجود در گونه هاي قارچ صدفي از نظر ميزان مواد غذايي به چند عامل بستگي دارد:مقدار پروتئين قارچ تحت تاثير نوعي ماده مصرفي در بستر تفاوت ميزان تركيب مواد غذايي و عملكرد قارچهاي گونه پلوروتوس بسيار محرز است.قارچهاي صدفي به رنگهاي سفيد آب- خاكستري قهوه اي- رنگارنگ- طلايي و صورتي ديده ميشود.از نظر توليد محصول قارچهاي صدفي محصولات با ارزشي ميباشند كه به دنبال تكامل حوضه قارچ از كمپوست مصرف شده آن به عنوان غذا براي نشخوار كنند گان پرورش حلپور استفاده ميشود.توده كاه كه به عنوان يك منبع غذايي براي پرورش قارچ صدفي استفتده ميشود بعد از برداشت محصول كمپوست مصرف شده آن تركيب مناسبي براي تهيه كود برگ- كوابيلوژن و خاكهاي جديد ميباشد. قارچهاي صدفي با توليد مواد ضد نماتد به سالم سازي محيط كمك ميكند.

پروتيين:
ميزان پروتيين قارچهاي خوراكي از حداقل 8/1 تا 9/5 درصد وزن تر قارچ گزارش شده است. بهترين عوامل موثر در ميزان پروتيين قارچ عبارتند از:گونه فسوار قارچ- شرايط زراعي اندام مورد آزمايش مرحله رشدي قارچ ميزان آب موجود در بافت چرخه بار دهي و فاصله زماني بين زمان برداشت و زمان اندازه گيري پروتيين در مقايسه با ساير غذا ها، پروتيين قارچ تازه در حدود 2 برابر پروتيين اغلب سبزيجات( به استثنا نخود سبز و
كلم) و حبوبات(نخود لوبيا عدس) است.
اما قارچ خوراكي از لحاظ پروتيين نسبت به منابع پروتييني استاندارد مانند گوشت(14-20 درصد) ماهي (20-15 درصد) تخم مرغ(13درصد) پنير(25درصد) در درجه دوم اهميت قرار دارند.
قابليت هضم پروتيين قارچ خوراكي عامل بسيار مهم در تعيين ارزش غذايي آن ميباشد. در حدود 71% تا 90% پروتيين قارچ قابل هضم است كه اين مقدار تا حدودي كمتر از ميزان هضم پروتيين گوشت (99%) است. قارچ استخوان ها را تقويت می كند، خستگی را رفع می كند و كمبود ويتامين D را جبران می كند."اكثر مواد غذايی در طبيعت به مقدار كافی ويتامين D دارند؛ مثل ماهی، قارچ و بعضی از انوع پنيرها. معمولاً چون با كمك نور آفتاب در پوست بدن به راحتی ويتامين D توليد می شود ، مقدار كمی ويتامين D لازم داريم. فقط در زمستان وقتی كه نور آفتاب به ندرت به بدنمان می خورد و ما خيلی كم از خانه خارج می شويم و وقتی هم كه خارج می شويم لباسهای كلفت می پوشيم، پوست ما اين شانس را ندارد كه از نور آفتاب استفاده كند و توليد ويتامين D نمايد. افرادی كه مدت طولانی در تخت هستند و يا اصولاً بيرون نمی روند، غالباً ازكمبود ويتامين D رنج می برند و اين امر به استخوان های آنها صدمه می زند. ويتامين D باعث می شود كه كلسيم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوانها بكار رود. افراد مسن غالباً به مرض بی آهك شدن استخوان( پوكی استخوان ) مبتلا هستند. آنها بايستی از رژيم غذائی استفاده كنند كه دارای ويتامين D می باشد مثل قارچ. يك پرس قارچ(۲۰۰ گرم) نياز روزانه به ويتامين D را تامين می كند.
هر كس به هر دليلی مدت طولانی در تخت بماند، استخوان هايش بصورت مطلوب ساخته نخواهد شد. از طرف ديگر در اثر كمبود نور خورشيد و كمبود ويتامين D بدن قادر به جذب كلسيم نخواهد بود. غالباً اين افراد وقتی متوجه نارسائی می شوند كه می خواهند تخت را ترك كنند. با اين استخوان های ضعيف بايستی انسان كاملاً مراقب باشد. به اينگونه افراد توصيه می شود حتی المقدور درهرهفته سه مرتبه،هر بار يك پرس قارچ ميل نمايند و بهتر است با شير و يا محصولات لبنی خورده شود، چه پخته و چه خام بعنوان سالاد مصرف شود؛ قارچ به عنوان منبع ويتامين D و شير، ماست و يا پنير به عنوان منابع كلسيم ، سبب تقويت استخوان ها می شوند. برای اينكه تمام مواد مغذی از موادغذائی به بهترين صورت جذب شوند، نياز به ويتامين های گروه B می باشد. قارچ يك دسته از اين ويتامين های سوخت و ساز را تامين می كند. هر سلول در بدن ما به ويتامين B۲ موجود در قارچ نياز دارد تا بتواند انرژی كسب كند. برای اينكه انسان زود خسته و كم حوصله نشود، اعصاب هم نياز به ويتامين B۲ دارند. وظيفه بيوتين موجود در قارچ در سوخت و ساز بدن اين است كه انرژی را آماده نگه می دارد و اسيد فوليك در سوخت و ساز پروتئين و مواد اصلی ژن ها نقش مهمی را بازی می كند. خانم ها بطور متوسط ۹۰% مقدار ويتامين B۲ توصيه شده را دارا می باشند و بندرت يك زن اسيد فوليك را به اندازه لازم جذب می كند. بنابراين برای حل اين مشكل بايستی خانم ها در رژيم غذائی خود غالباً از قارچ استفاده كنند.معمولاً قارچ را بايستی فقط بصورت پخته ميل كرد. چون كه قارچ ها آلوده به موادی هستند كه فقط در اثر پختن از بين می روند. ولی قارچ هايی را كه در واحدهای صنعتی توليد می شوند، می توان بدون هيچ مشكلی پس از تميز كردن مصرف نمود.

هیچ نظری موجود نیست: