GPS

"جي پي اس" 15 ساله شد
سيستم مكان ياب جهاني يا جي پي اس از تكنولوژي هايي است كه طي 15 سال اخير فرايند تكامل پرسرعتي را پشت سر گذاشته و در بسياري از موارد حياتي به ياري بشر شتافته است.
به گزارش مهر جهان تكنولوژي 15 سال پيش در چنين تاريخي 87/9/21 با يكي از بزرگترين تحولات خود مواجه شد. در تاريخ 8 دسامبر سال 1993 وزارت دفاع ايلات متحده آمريكا سيستم مكان يابي جهاني (GPS) را در دسترس شهروندان قرار داد.

ساختار اوليه توليد اين سيستم در سال 1973 در پنتاگون پايه ريزي شده و در همان سال آزمايش ها بر روي اين سيستم آغاز شد. پس از آن در سال 1978 اولين ماهواره جي پي اس به فضا ارسال شده و تا سال 1979 تعداد ماهواره هاي ارسال شده براي افزايش پوشش دهي زمين از 12 به 24 افزايش يافت.
در ابتدا سيستم جي پي اس به صورت خاص مورد استفاده عمليات نظامي قرار مي گرفت و به تدريج با وقوع حوادث مختلف نظير سقوط هواپيماي 007 و كشته شدن بالغ بر 269 نفر از مسافران ايده همگاني كردن اين سيستم جاي خود را باز كرد و در نهايت در سال 1993 سيستم جي پي اس قابليت استفاده عمومي را به دست آورده و در دسترس مردم قرار گرفت.
به تريج و با شناسانده شدن اين سيستم به جهانيان تقاضاي آن با افزايش روبرو شده و همين امر باعث شد دقت آن به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كند.
بر اساس گزارش ويرد امروزه گسترش اين سيستم به حدي رسيده است كه افراد به راحتي و از طريق گوشي هاي تلفن همراه خود به آن متصل شده و اطلاعات مختلفي از قبيل مسير جاده هاي اصلي و مسيرهاي دريايي و هوايي و ديگر اطلاعات را به راحتي به دست مي آورند.

هیچ نظری موجود نیست: