Iran

سرزمين ايران

سرزمين ايران يكي تز كهن ترين مهدهاي تمدن بر اين كره خاكي است. مناطق وسيع از اين سرزمين با كوه هاي بلند و بيابان ها پوشيده شده اند. اما افزون بر اين نواحي باير نواحي زيادي با شرايط آرماني براي كشاورزي و دامداري نيز يافت مي شوند. در نتيجه از 9000 سال پيش از ميلاد مسيح نخستين زيستگاه ها به ويژه در جنوب غرب ايران تاسيس شدند. در محدوده مرزهاي ايالتي كه امروزه خوزستان ناميده مي شود و در نواحي اطراف شوش مداركي دال بر وجود تمدني شكوفا حتي در هزاره ي چهارم پيش از ميلاد وجود دارد.

براي نخستين بار قوم پارس موفق شدند در ناحيه اي كه بعد موطن آنان شد استقرار يابند و در آنجا امپراتوري بزرگ پارسي را بنيان نهند. كوروش كبير با فتح ليدي و به تبع آن گشودن بخش وسيعي از آناتولي و نيز تسلط بر بابل در 539 پيش از ميلاد بنيان امپراتوري پارسي ها را پي ريزي كرد. ابعاد اين امپراتوري بدست پسر كمبوجيه گسترش يافت. بيشترين و مهم ترين بخش گسترش امپراتوري به درس داريوش برادر زاده كوروش سامان يافت. بر اثر فتوحات دامنه ي امپراتوري از درياي سياه و بحر خزر در شمال تا مصر و نوبيا در جنوب و از كناره هاي آناتولي در غرب تا رود پنجاب (هند) در شرق گسترش يافت. تخت جمشيد بزرگترين و باشكوه ترين بناي ايرانيان در اين دوران بنا گرديد.

بعد از حمله اسكندر و دوران كوتاه حكومت سلوكيان بر اين سرزمين پارتيان توانستند نه تنها مناطق وسيعي در شرق درياي خزر بلكه بخشي از سرزمين ماد و قلب امپراتوري پيشين پارس را گام به گام فتح كنند. امپزاتوري پارتي ها در حدود پانصد سال دوام آورد تا اينكه سرانجام سلسله اي ديگر جانشين آن شد. پادشاهان تازه نيز از فارس مركز امپراتوري قديم برخاسته بودند. در طول جنگ سرنوشت ساز كه در سال 224 ميلادي در گرفت و در آن اردشير بابكان بر اردوان پادشاه پارتي پيروزي يافت فصلي نوين در تاريخ ايران گشوده شد.

عصر ساسانيان حدود 400 سال به طول انجاميد و بار ديگر اين كشور را به رشد و شكوفايي رسانيد. در دوران ساسانيان بناهاي عظيم و با شكوهي ساخته شد از جمله صحنه هاي شكاري كه به دستور خسرو دوم (591-628) بر ديواره هاي ايوان طاق بستان حجاري شده است. در ميانه ي سده هفتم آنگاه كه ايران به دست اعراب مسلمان فتح شد عصري تازه آغاز گشت. اما شخصيت اصيل ايراني كه قرن ها مهر خود را بر اشيا و آثار هنري كوبيده و از بسياري جهات پيش الگو به حساب مي آمد هنوز هم به نمودن اعجاز و جادوي خويش ادامه مي داد. هنرمندان چالش وسيله بيان تازه ي اسلامي پذيرفتند و ديگر بار در طول تاريخ آثاري بي همتا و مثال زدني آفريدند.

هیچ نظری موجود نیست: