Sunglass

عینک های تقلبی

عینک آفتابی که با هدف مصون نگه داشتن چشم های مردم از خسارت های ناشی از تابش تند آفتاب مورد استقبال جهانیان قرار گرفته است. چند سالی است بازار پرسود و منفعت را برای عده ای سودجو و فرصت طلب در اطراف و اکناف جهان ایجاد کرده که متاسفانه محصول و نتیجه طبیعی آن گسترش آسیب های وارده به چشم مردم در بسیاری از نقاط جهان از جمله کشورمان ایران است.
عینک آفتاب گیر در سطح فرا روی چشم ها باید با روکش جاذب اشعه فرابنفش خورشید تا چهارصد نانومتر پوشیده باشد که اصطلاحا به آن یووی400 می گویند. تولید یووی400 باید بر اساس فرایندی صنعتی-علمی انجام پذیرد که همین الزام قیمت نهایی کالای تولیدی را نسبتا بالا می برد. هر چند تنها نمی توان نرخ اندک برخی عینک های آفتابی را معیار و ملاک قطعی غیر استاندارد بودن آنها عنوان کرد اما به هر صورت قیمت بیش از حد ارزان یک عینک آفتابی می توان غیر استاندارد بودن آن را به شدت تشدید کند اما عینک های غیر استاندارد و ناسالم عرضه شده به روی جاذب اشعه ماورائ بنفش مجهز نیستند.
یک بررسی آزمایشگاهی کافی است تا بدانیم سطح اصلی بسیاری از این نوع عینک ها در واقع نوعی پلاستیک رنگی است که در تولید و ساخت آنها حتی از تکنیک مناسبی برای پخش رنگ روی سطح نیز استفاده نشده است تا کمی واقعی تر جلوه کند. این عینک های تقلبی به دلیل ناتوانی در جذب اشعه فرابنفش در صورت طولانی بودن دوره مصرف به بروز نارسایی ها و بیماری هایی همچون اختلال در نظم شبکیه¸ تاری دید¸ پیری زودرس چشم¸ آب مروارید¸ بی نظمی در فواصل کانونی زوایای دید و استیگماتیسم منجر می شوند. همچنین ظهور سردرد های مقطعی و کاهش ضریب شفافیت دید از جمله خطرات و خسارت های مقدماتی مصرف این گونه عینک هاست.

توصیه می کنیم در خرید عینک های آفتابی تا حد مقدور وسواسی باشبد. مطمئن ترین راه این است که استفاده از عینک های ضد آفتاب را تحت نظارت چشم پزشک خودتان انجام دهید در غیر این صورت هنگام تهیه عینک آفتابی از مجهز بودن عینک به یووی400 اطمینان حاصل کنید. برای تشخیص اصل بودن عینک آفتابی از این شیوه نیز می توان کمک گرفت: یک قطعه عدسی طبی فتوکرومیک یا سوپر فتوکرومیک را در سطح درونی عینک آفتاب گیر قرار داده و سطح بیرونی عینک آفتابی را در برابر اشعه خورشید قرار قرار دهید¸ پس از دست کم سه دقیقه در صورتی که عدسی طبی تغییر رنگ داد اطمینان داشته باشید که عینک آفتابی شما تقلبی است چرا که اشعه ماورای بنفش را از خود عبور داده و باعث تغییر رنگ عدسی حساس طبی شده است. در غیر این صورت با خیال راحت عینک تان را به چشم بزنید.

هیچ نظری موجود نیست: