camera2

مشكل: دانه هاي گرد مانند سفيد در روي عكس

يكي ديگر از مشكلات رايج در، دانه هاي گرد سفيد رنگ بر روي عكس است. به عبارتي، هنگامي كه با فلاش اقدام به عكسبرداري از سوژه اي مي كنيد، دانه هاي نسبتا سفيد گرد مانندي بر روي قسمتي از تصوير گرفته شده ظاهر مي گردند. علت اين امر معمولا وجود مقداري ذرات گرد و غبار در محيط اطراف و به ويژه در مسير بين لنز و سوژه مورد نظرتان است.
البته ممكن است شما متوجه شده باشيد زماني كه به نوري كه از پروژكتور سينما و يا منابع نوري پرقدرت ساطع مي شود دقت كنيم، ذرات معلق و متحركي را مي بينيم كه در شعاع نور آزادانه در حال حركتند و در برخورد با نور ساطع شده از لامپ پروژكتور مي درخشند.
ضمن اينكه بطور معمول زماني كه شما عكسبرداري مي كنيد، ذرات معلق گرد و غبار در اطراف دوربين و سوژه شما وجود دارد. بنابراين هنگامي كه از فلاش استفاده مي كنيد، نور منتشر شده از فلاش در برخورد با ذرات معلق گرد و غبار، رفلكس پيدا كرده و معمولا اين رفلكس نور، بوسيله سي.سي.دي و يا فيلم ضبط مي شود. البته ذرات غبار خيلي نزديك به دوربين، نامشخص هستند. به اين دليل كه فوكوس دوربين بر روي آن ها نيست.
اما به اين دليل كه نور بازتابيده از اين ذرات، نسبت به موضوعات دورتر قدرت بيشتري دارد، معمولا اين رفلكس توسط دوربين ضبط مي شود و در نتيجه اين نورهاي بازتابيده، بصورت دانه هاي گرد سفيد رنگي بر روي عكس نهايي در مي آيند كه واقعا جنبه خوشايندي ندارند و حتي با روتوش كردن عكس توسط برنامه اي مانند فتوشاپ نيز قابل رفع نيست. اين مسئله معمولا در محيط هاي بسته و داراي گرد و غبار از جمله ساختمان ها و زيرزمين ها رخ مي دهد. اما ممكن است در يك فضاي باراني يا برفي نيز اقدام به عكسبرداري كنيد،اين مشكل رخ دهد. ضمن اينكه دوربين هاي جمع و جور (كامپكت) كه فلاش و لنز توكار و كامپكت دارند، بيشتر مستعد پذيرش چنين مشكلي هستند.

راه حل:
براي رفع اين مشكل، تا جايي كه ممكن است روشنايي محيط را به حدي برساني كه نياز به عكسبرداري با فلاش نباشد.
همچنين اگر فلاش دوربين از نوع جداشدني است (نه از نوع توكار) فلاش را كمي دورتر از دوربين قرار دهيد. درعين حال سعي كنيد تا حد امكان در محيط هاي با گرد و غبار، كمتر عكسبرداري كنيد.

هیچ نظری موجود نیست: