Iran

رد پای کهن ایران باستان در ورزش
ایران و یونان دو کشوری هستند که پیش از میلاد مسیح دارای فرهنگ درخشانی بودند. ولی مقایسه این دو کشور به خوبی نشان می دهد که ایران دارای قدمت دیرینه تری از یونان در فرهنگ و ورزش است. گرچه بسیاری از آثار فرهنگی و ورزشی پر ارزشی که تا کنون در نقاط مختلف ایران به دست آمده اند¸ نشان دهنده عظمت فرهنگ و ورزش در ایران باستان هستند. ولی عجیب این است که هنوز بسیاری از آثار ورزشی ایران باستان دردل خاک نهفته اند که نیاز به پژوهش و کشف دارند. با توجه به نوشته های مورخان مختلف و آثاری که تا کنون از ورزش ایران باستان به دست آمده اند مسلم شده که ورزش های اسب سواری¸ تیر اندازی¸ ارابه رانی¸ شمشیربازی¸ کشتی¸ دو¸ پرتاب نیزه¸ ژیمناستیک¸ مشت زنی و بویژه چوگان و هاکی در ایران دارای پیشینه تاریخی بیش از 3 هزار سال هستند.
کهن ترین نوشته هایی که درباره ورزش ایران باستان موجود است از دو مورخ یونانی هرودوت و گزنفون است که در آثار و نوشته های خود به آموزش و مسابقات ورزشی گوناگون در ایران از جمله اسب سواری¸ تیراندازی و بویژه محتوای اخلاقی و تربیتی ورزش در ایران باستان اشاره کرده اند. ایرانیان اولین ملتی هستند که سنگ بنای چوگان را به عنوان قدیمی ترین بازی گروهی گذاشته اند و پس از انتقال آن به اروپا و بر اساس آن بازی های گروهی شکل گرفته اند.
طبری¸ شاعر و مورخ ایرانی (838 تا 923 بعد از میلاد مسیح) در مکتوبات خود که در موزه بریتانیا نگهداری شده درباره ورزش ایران باستان به یک رویداد تاریخی مهم اشاره کرده است. او می نویسد: "پس از آن که اسکندر در یونان به قدرت رسید از کشور های مختلفی که تابع ایران بودند خواست تا از پرداخت خراج (مالیات) به دولت مرکزی ایران خودداری کنند. اردشیر سوم پس از این خبر دستور می دهد که یک توپ و یک چوب بازی (راکت) از استخوان بسازند و سپس آنها را با پیام زیر برای اسکندر می فرستد:
"گرچه از بازی با این چوب و توپ اطلاعی نداری ولی بهتر می توانی با آنها بازی کنی تا در اجرای فرمانی که دادی"
طبری اضافه می کند که اسکندر این هدیه را می پذیرد ولی به کنایه می گوید: "من خودم راکت هستم و کره زمین توپ من"
بازی چوگان بوسیله افسران فرانسوی در طول جنگ های صلیبی از قسطنطنیه به اروپا منتقل شد. همچنین بازی هاکی پس از حمله اعراب به ایران توسط مهاجران زرتشتی ایرانی به هند منتقل و از آنجا به وسیله اروپائیان به اروپا برده شد.
توریست های بسیاری به مسابقات هاکی و چوگان و همچنین مسابقه دو صحرانوردی در ایران که ازطلوع تا غروب آفتاب بود اشاره کرده اند.
یکی از ویژگی های برجسته ورزش ایران باستان که از لحاظ قدرت تاریخی در نوع خود بی نظیر است¸ همراه کردن حرکات ورزش با موسیقی است. نواختن ضرب و آواز مرشد بخش مهمی از ورزش زورخانه بوده و بدون آن انجام تمرینات ورزش باستان غیر ممکن است.

هیچ نظری موجود نیست: