cooler

رعایت نکات بهداشتی وفنی در استفاده از کولرآبی
با آمدن فصل تابستان و گرم شدن هوا¸ خیلی ها سری به پشت بام می زنند که کولر های آبی را که بیشتراز 6 ماه خاموش مانده اند¸ راه اندازی کنند. اما این کار هم آداب و اصول خودش رادارد و نکاتی هم وجود دارد که باید هنگام راه اندازی کولر آبی رعایت کرد. این کولر ها با استفاده از گردش آب و ایجاد جریان هوا به وسیله یک الکتروموتور¸ بخار آب تبخیر شده از پوشال های خیس شده را به داخل محیط خانه یا محل کار هدایت کرده و محیط را خنک می کند. استفاده از کولر های آبی در شرایط آب و هوائی با رطوبت نسبی 40 تا 60 درصد مناسب است. نکته دیگر اینکه آب¸ دمای محیط داخلی را بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد از دمای محیط بیرونی خنک تر می کند.
رعایت نکات بهداشتی در هنگام استفاده از کولر های آبی¸ تعویض سالانه پوشال های کولر و در معرض باد مستقیم کولر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. رطوبت و آلودگی پوشال های کولر شرایط مناسبی برای رشد انواع میکروب ها و قارچ هاست که در افراد مبتلا به بیماری های ریوی ویا بیماران بیمارستان ها¸ این آلودگی ها ممکن است باعث تشدید بیماری شود. ازآنجا که پوشال شرایط رشد بیماری را فراهم می کند بهتر است هر سال تعویض شود و در چند روز ابتدائی استفاده از کولر¸ در و پنجره باز گذاشته شوند. اما به هر دلیلی نتوانستید پوشال های کولر را تعویض کنید¸ بهتری راه برای خلاص شدن از باکتری های رشد کرده در پوشال ها این است که محلولی شامل 10 درصد کلرین و 90 درصد آب در کفی کولر بریزید¸ سپس پمپ آب را روشن کنید تا پوشال ها حسابی با محلول کلرین و آب خیس بخورند. بعد از چند دقیقه پمپ آب را خاموش کنید و آب کولر را تخلیه کرده¸ آب تمیز در کفی کولر ریخته و دومرتبه پمپ آب را روشن کنید تا پوشال ها تمیز شوند. اگر در هنگام روشن کردن پمپ آب کولر¸ صدای آب و یا بوی رطوبت را حس نکردید سریع آن را خاموش کرده و با رعایت نکات ایمنی و فنی پمپ را چک کنید. احتمال اینکه اتصالات آن شل شده باشد وجود دارد و ممکن است عمر آن به پایان رسیده باشد که باید با خرید یک پمپ جدید و نصب آن کولر خود را راه اندازی کنید. اگر صدای کولر شما بیش از اندازه است بهتر است نگاهی به وضعیت تسمه کولر و پولی ها بیندازید. ممکن است کارائی تسمه افت پیدا کرده و یا فرسوده و شل شده باشد و یا لازم باشد پیچ پولی ها محکم کنید. بدنه کولر حتما باید بر روی یک چهار پایه فلزی به ارتفاع 30 سانتیمتر قرار گیرد و دقت شود پایه های فلزی طوری باشند که در آسفالت پشت بام فرو نروند. این چهار پایه باید کاملا تراز باشد تا از لرزش در هنگام روشن بودن کولر جلوگیری شود.
از اصلی ترین راه های کاهش مصرف انرژی در ساختمان عایق کاری و درز گیری ساختمان یا استفاده از پنجره های دوجداره است. یک خانه عایق کاری شده در زمستان دما را 5 درجه گرم تر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگه می دارد. چک کردن سیم کشی کولر و اطمینان از عدم فرسودگی و پوسیدگی قطعات ضروری است اما بخاطر داشته باشید که انجام کار های تخصصی و تعمیراتی را به عهده افراد متخصص این امر بگذارید.

هیچ نظری موجود نیست: