Vajeh name

واژه نامه اينترنتي

احتمالا با من هم عقيده هستيد كه هر علمي داراي فرهنگ لغات و اصلاحات مخصوص به خود است. همانطور كه در گفت و گوهاي روزانه خود ملزم به استفاده صحيح از لغات زبان خود هستيم. وقتي درباره علوم مختلف صحبت مي كنيم نيز بهتر است تا حد امكان از لغات و اصطلاحات صحيح و متناسب استفاده كنيم. مهارت در استفاده از اين لغات ميزان دانش شما از آن علم را نشان مي دهد و علاوه بر آن به شنونده كمك مي كند كه درك صحيحي از مطلب يا صحبت شما داشته باشد. از آنجا كه تعداد زيادي از واژگان اينترنتي به غلط به جاي همديگر استفاده مي شوند و بعضا در جاي كاملا نامناسب به كار گرفته مي شوند تصميم گرفتم تا در اين قسمت واژه نامه اي از اين لغات داشته باشيم. اميدوارم كه مفيد واقع شوند.
به خاطر داشته باشيد كه تعاريف بعضي از اين اصطلاحات مي تواند مفصل تر باشد.
-------------------------------------------------------------------------------------

Adware
تركيبي از كلمات Advertisement به معناي تبليغات و Software يا همان نرم افزار خودمان است. به عبارت ديگر Adware نرم افزاري است كه بنرها(Banner) و يا Pop-Up هاي تبليغاتي را روي صفحه مانيتور به نمايش مي گذارد. Adware به طور خاص براي كار كردن با مرورگر هاي اينترنتي طراحي شده و در حقيقت ار اين مسئله كه كاربران نمي توانند به راحتي تفاوت بين تبليغات واقعي يك وب سايت يا Adware را تشخيص دهند بهره مي گيرند.
تفاوت Adware با يك تبليغ واقعي آن است كه تبليغات عموما معتبر و قابل اعتماد و يا حداقل از سايت هاي شناخته شده هستند در حالي كه Adware ها اغلب كاملا غير قابل اعتماد و به هدف سوء استفاده هاي اطلاعاتي طراحي مي شوند.
Adware در دسته بندي نرم افزار هاي خطرناك و يا آسيب رسان قرار ندارند اما بسياري از كاربران آنها را مزاحم و كلافه كننده مي دانند.
-------------------------------------------------------------------------------------

Backdoor
از جمله اشتباهاتي است كه بسيار استفاده مي شود. Backdoor براي Application ها و يا سرويس هايي به كار برده مي شود كه اجازه دسترسي از راه دور
((Remote Access را به يك كامپيوتر آلوده و متصل به شبكه مي دهند. شبكه مي تواند شامل شبكه هاي داخلي LAN يا شبكه اينترنت باشد.
اين برنامه ها (Application يا سرويس ها) با به اصطلاح دور زدن مكانيزم هاي امنيتي راهي را براي دسترسي به كامپيوتر آلوده باز مي كنند و به همين خاطر به Backdoor يا در مخفي معروف هستند.
Backdoor ها عموما خود را در داخل سيستم عامل جا مي زنند و يا در داخل Shareware ها و Freeware ها جا سازي شده اند. Backdoor ها به راحتي از طريق Email منتشر مي شوند و يا مي توانند خود را به ساير نرم افزار هاي مخرب از جمله ويروس ها Attach كنند و از آنها براي جابجا شدن كولي بگيرند.
بعد از اينكه راه براي دسترسي به كامپيوتر مورد نظر باز شد كنترل كامپيوتر در اختيار افراد و يا برنامه هاي مخرب قرار مي گيرد و مي تواند به هر منظوري مورد استفاده قرار بگيرد. معمولا هدف اصلي از اين كار پنهان شدن پشت يك شخص براي رسيدن به اهداف خرابكارانه از جمله آلوده كردن شبكه ها و دسترسي به اطلاعات محرمانه وب سايت ها و هك كردن وب سايت ها و از جمله اين قبيل است. بدين ترتيب در صورت رديابي توسط مسئولين كامپيوتر آلوده به Backdoor به عنوان مجرم شناخته مي شود. البته سيستم هاي امروزه بسيار پيشرفته عمل مي كنند و به راحتي مي توانند متوجه طعمه قرار گرفته شدن كاربران بيگناه شوند.
Backdoor ها معمولا جزوي از يك شبكه پيچيده كه شامل انواع نرم افزار هاي مخرب است هستند كه هر كدام هدف خاصي را دنبال مي كنند. اين مجموعه نرم افزار هاي مخرب به دنبال شناسايي و آلوده كردن تعداد زيادي كامپيوتر متصل به شبكه اينترنت مي گردند تا از آنها براي حملات مخرب و پيچيده استفاده كنند. به اين شبكه بزرگ از كامپيوتر هاي آلوده و نرم افزار هاي مخرب اصطلاحا Bot Network يا Botnet مي گويند. يكي از راه هاي تشخيص آلوده بودن كامپيوترتان به اين گونه برنامه هاي مخرب كند شدن و مشغول بودن بيش از حد هارد كامپيوترتان است.
-------------------------------------------------------------------------------------

Dialer (شماره گير)
شايد نام اين برنامه ها به گوشتان آشنا نباشد اما احتماالا اغلب شما با آنها برخورد كرده ايد. همان طور كه از نام اين برنامه پيداست كار آن شماره گيري است اما شماره هاي از قبل تعريف شده كه اغلب خارج از كشور و گران هستند. بعضي از اين Dialer ها با ادعاي ارائه اينترنت رايگان كاربران را به تله مي اندازند اما بعد از اتصال به آنها معلوم مي شود كه فقط براي دسترسي به سايت هاي خاصي طراحي شده اند. علاقه مندان به سايت هاي Adult و Porno بيشترين طعمه هاي اين قبيل برنامه ها هستند. البته با فراگير شدن استفاده از اينترنت DSL و Cable كاربرد اين برنامه ها هم بسيار محدود شده است و امروزه اغلب كشور هاي جهان سوم را هدف مي گيرند.
-------------------------------------------------------------------------------------

Hacking Tools
برنامه هايي هستند كه كامپيوتر يا شبكه هايي كه آسيب پذير هستند را شناسايي مي كنند. در اغلب موارد اين كار با جمع آوري اطلاعات كامپيوتر و يا شبكه هاي مورد نظر و پخش كردن آن به Hacker هايي كه به دنبال نفوذ به آن شبكه ها هستند انجام مي شوند. به عبارت ديگر Hacking Tools ابزاري براي جاسوسي در شبكه ها به حساب مي آيند.
برخلاف Backdoor ها يا ساير برنامه هاي دسترسي از راه دور(Remote Access) Hacking Tools ها كار شناسايي كامپيوتر هاي آسيب پذير را بسيار آسان تر كرده و با شبيه سازي برنامه هاي هك تا آنجا پيش مي روند كه به كامپيوتر يا شبكه مورد نظر دسترسي پيدا كنند.
-------------------------------------------------------------------------------------
Remote Access Tools(RAT)
ابزاري هستند كه شرايط دسترسي به يك كامپيوتر آلوده را فراهم مي كنند و به اين ترتيب به يك شخص سوم اجازه تغييرات يا مديريت آن سيستم را مي دهند.
برخلاف Backdoor ها RAT ها برنامه هاي مخربي نيستند و فقط ابزراي مفيد براي مديريت برنامه هاي يك كامپيوتر از راه دور و با استفاده از يك شبكه كامپيوتري هستند. اما همانطور كه مي دانيد مي توان از اين ابزار به جهت انجام كارهاي مخرب نيز استفاده كرد به همين خاطر RAT ها را در دسته بندي برنامه هاي مخرب نيز قرار داده اند.
-------------------------------------------------------------------------------------
Joke Programs
اين برنامه ها همان طور كه از نامشان پيداست به هدف شوخي كردن با كاربران طراحي شده اند. برنامه هايي ار اين قبيل در دسته بندي برنامه هاي بي خطر قرار دارند اما مي توانند بسيار كلافه كننده و آزار دهنده باشند. شوخي هايي از قبيل تكان دادن مرورگر به گونه اي كه نتوان روي هيچ دكمه اي كليك كرد و لرزاندن Desktop و اجراي موسيقي بدون ارائه قابليت خاموش كردن آن و... مي توانند بسيار اعصاب خورد كن و زمان گير باشند و گاهي تنها راه خلاص شدن از دست آنها Restart كردن كل سيستم است. در اين برنامه ها هيچ فايلي آلوده نشده و سيستم هيچ آسيبي نخواهد ديد در غير اين صورت ديگر در دسته بندي Joke Programs قرار نخواهد داشت.
-------------------------------------------------------------------------------------Spyware
نرم افزاري است كه فعاليت هاي كاربران به خصوص شبكه اينترنت را زير نظر دارند و اطلاعات شخصي كاربران را براي انجام اهداف خاص جمع آوري مي كنند. Spywareها اغلب اين اطلاعات را بعد از جمع آوري به شركت هاي مختلف مي فروشند. همان طور كه از نام آنها پيداست Spywareها كار جمع آوري اطلاعات و به عبارت ديگر كار جاسوسي را بسيار بي سر و صدا و بدون متوجه شدن كاربران انجام مي دهند. جالب انجاست كه در اغلب موارد كاربران خودشان با نصب اين نرم افزار ها روي كامپيوتر موافقت مي كنند زيرا در قسمت توافق نامه كاربران(End-User License agreement) بسياري از نرم افزارها رايگان ذكر شده است كه به همراه نرم افزار يك Spyware هم روي سيستم شما نصب خواهد شد اما اكثريت كاربران هرگز اين توافق نامه را نمي خوانند و فقط روي دكمه I agree يا من موافقم كليك مي زنند. نكته جالب توجه اين است كه در بعضي از كشور ها Spywareها به عنوان ابزار قانوني براي جمع آوري اطلاعات شناخته شده و به صورت قانوني براي تبليغات مورد استفاده قرار مي گيرند. البته اين اطلاعات شامل حال حساب هاي بانكي و شماره هاي كارت اعتباري و از اين قبيل نمي توانند باشند.
-------------------------------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: