blood

سرفه مي كنيد شايد آهن نداريد...!
كم خوني ناشي از فقر آهن علايم متنوع و عجيب و غريبي دارد.
محققان ايتاليايي به تازگي دريافته اند كه فقر آهن مي تواند عامل بروز سرفه هاي مزمن در زنان باشد. اهميت اين كشف در اين است كه سرفه تا به امروز به عنوان يكي از نشانه هاي بيماري فقر آهن شناخته نمي شد و پزشكان معمولا سرفه مزمن را نشانه مشكلاتي مانند آسم و برگشت اسيد معده به مري و مصرف دخانيات مي دانستند.
از آنجا كه آهن در سامانه ايمني بدن براي توليد پروتئين هاي كننده التهاب نقش تنظيفي مهمي دارد بنابراين كمبود آهن مي تواند بدن را آماده ابتلا به عفونت و التهاب به ويژه در نواحي بالايي دستگاه تنفسي كرده و در نتيجه فرد را با مشكلات سرفه هاي مداوم و طولاني مدت روبرو كند.
جالب اينجاست كه بدانيم هم سرفه هاي مزمن و هم فقر آهن در خانم ها شايع تر است. نقش اصلي آهن در بدن شركت در ساختن گلبول قرمز خون است كه وظيفه عمده آن حمل و نقل اكسيژن از ريه ها به بافت هاي بدن است. در صورتي كه ذخاير آهن بدن ما به هر دليلي كم شود باعث مي شود كه گلبول هاي قرمز كم شود و حتي ساخته نشوند و باعث كم خوني (آنمي) شود. آهن علاوه بر خونسازي در ساختمان عضلات و برخي از آنزيم هاي مهم بدن نيز نقش دارد و بنابراين كمبود آهن مي تواند باعث تاخير در رشد بدني بويژه رشد مغزي مي شود.
كمبود آهن چه علائمي دارد:اگر كم خوني خفيف باشد يا به صورت تدريجي ايجاد
شود بدن ما خود را با آن سازگار مي كند. بنابراين ممكن است علامتي نداشته باشد. اما با شدت يافتن كم خوني علائم نيز آشكار مي شوند. خستگي و احساس ضعف از اولين علائم كم خوني است.
فرد كم خون با كوچك ترين فعاليت بدني خسته مي شود. به همين دليل معمولا از انجام اين قبيل كارها طفره مي رود و با كم كار شدن به نوعي خودش را با بيماري هماهنگ مي كند. اين افراد معمولا تا مدت ها به پزشك مراجعه نمي كنند و براي خستگي هاي خود توجيهات نادرستي مي آورند.

هیچ نظری موجود نیست: