ice cream

بستنی¸ تحریک شادی و سرخوشی
بستنی یکی از دسر های خوشمزه ای است که طرفدارانش سن وسال نمی شناسد. بستنی از آنجائی که از شیر تولید می شود یک محصول لبنی به شمار می آید. این خوراکی خوشمزه¸ حالت منجمد دارد اگر چه شاید بعضی ها دوست داشته باشند بگذارند بستنی آب شود سپس آنرا زیر دندانهایشان مزه مزه کنند. بطور معمول بستنی از مخلوط کردن خامه و برخی فرآورده های لبنی دیگر با شکر ومواد طعم دهنده بدست می آید. البته برای اینکه بستنی قوام لازم را بدست بیاورد¸ مواد قوام دهنده به این مخلوط می افزایند. رنگ های مختلف نیز جزء جدائی ناپذیر بستنی ها هستند که می توانند بستنی های میوه ای با طعم های گوناگون بوجود آورند. برای تهیه بستنی شما باید در این کار مهارت داشته باشید ¸ چون به این سادگی هایی گه بستنی را نوش جان می کنید نیست. بستنی از مواد خام تهیه نمی شود¸ برای تهیه بستنی لازم است مخلوط مواد اولیه بستنی را در حالی که سرد می شود به آرامی تکان داده تا از تشکیل بلور های بزرگ(کریستال های بزرگ) یخ در آن جلوگیری شود. اگر این کار به درستی انجام شود شما در پایان یک کرم یک دست و سرد خواهید داشت که می توانید از خوردن آن لذت ببرید.
خوردن بستنی موجب تحریک آن بخشی از مغز می شود که مسول پردازش اطلاعات مربوط به شادی و سرخوشی در افراد است. محققان می گویند خوردن روزانه بستنی و سایر لبنیات از نوعی ناباروری پیشگیری می کند. اگر چنین ادعایی درست باشد باید بستنی را همبه فهرست داروهایی که در مراکز باروری برای زوجین تجویز می شود اضافه کنیم. بانوانی که لبنیات کم چرب بیشتری مصرف می کنند¸ امکان شکست تخمک گذاری بیشتری دارند.
در مورد سردرد بستنی ای شنیده اید؟! هنگامی که یک خوراکی سرد (مثل بستنی¸ آب یخ¸ یخ و ...) در یک روز گرم با سقف دهان و گلوی شما تماس پیدا میکند موجب بروز یک لاین سر درد می شود. دلیل آن هم گشاد شدن ناگهانی عروق خونی مغز است. گشاد شدگی عروق به وسیله یک مرکز عصبی در بالای سقف دهان کنترل می شود و موجب می گردد هنگامی که این مرکزعصبی ناگهان سرما را حس می کند برای گرم کردن آنها را گشاد کرده تا خون بیشتری به مغز برسد و به همان نسبت گرمای بیشتری در این بخش از بدن به به وجود آید بنابراین بهترین راه برای اینکه دچار سردرد بستنی نشوید و ومغزتان یخ نزند¸ آن است که چیزهای سرد را با سقف دهانتان تماس تماس ندهید. بعضی از محققان معتقدند این درد از طریق دهان ها و سقف دهان شما (کام) در مسیر عصب تری ژمینال منتقل می شود. عصب تری ژمینال از اعصاب اصلی مغز است که حس دندان ها¸ صورت و زبان را به مغز منتقل می کند. هنگامی که با خوردن یک بستنی سرد و یا نوشیدنی خنک اعصاب حسی موجود در این بخش های دهان (دندان ها و زبان) ناگهان به شدت تحریک شوند ممکن است این تحریک به صورت دردی شدید و گذرا در مغزاحساس شود. یک بستنی خوب می باید قوام مناسب¸ طعم خوب و شیرین¸ درجه حرارت مناسب (نه خیلی گرم ونه خیلی سرد) و مواد اولیه مرغوب داشته باشد و نهایتا انبار داری مناسبی در مورد آن صورت گرفته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: