camera4


مشكل: قرمزي چشم

زماني كه براي عكسبرداري از سوژه هاي انساني از فلاش استفاده مي كنيد، ممكن است هاله قرمزي دور قسمت رنگي چشم مشاهده كنيد. اين موضوع چه در عكاسي با دوربين هاي فيلمي (آنالوگ) و چه در عكاسي ديجيتال، پديده شايعي است كه اصطلاحا با آن قرمزي چشم مي گويند.
در حقيقت مردمك چشم انسان، مقداري نور را كه به شبكيه چشم مي رسد، به وسيله تنگ شدن (در نور زياد) و گشاد شدن (در نور كم)، تنظيم مي كند. حال اگر فلاش دوربين بطور ناگهاني در تاريكي و اصطلاحا نور كم عمل كند، مردمك چشم در آن لحظه به قدر كافي قادر به واكنش سريع نبوده و متعاقبا مردمك چشم اصطلاحا متورم مي شود. در نتيجه در عكس گرفته شده، حالتي بوجود مي آيد كه به آن قرمزي چشم مي گويند.

راه حل:
براي حل اين مشكل، فلاش دوربين را در حالت كاهش قرمزي چشم قرار دهيد. در اين حالت، فلاش دوربين در كسري از ثانيه ابتدا يك نور نسبتا ضعيف ساطع مي كند كه منجر به واكنش مردمك چشم مي شود. پس از اين مرحله عكس گرفته مي شود.
اما اگر دوربين شما فاقد چنين مكانيزمي است و يا اصولا به دلايلي مايل نيستيد از اين قابليت دوربين استفاده كنيد، حداقل سعي كنيد در هنگام عكاسي، به گونه اي در مقابل سوژه (فرد يا افراد مورد نظر) قرار بگيريد كه سوژه با فلاش دوربين، تا اندازه اي در يك راستا باشند. يعني تا حد ممكن از زاويه مستقيم عكسبرداري كنيد. البته در اين وضعيت اگر تعداد افراد حاضر در عكس زياد باشند، لاجرم تعدادي از آنها با دوربين در يك خط و رويارويي مستقيم نخواهند بود و به همين خاطر در چنين مواقعي معمولا افرادي كه در لبه هاي سمت چپ و راست كادر قرار گرفته اند، دچار عارضه قرمزي چشم خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست: