shoes

کفشهایم کو؟
Where is my shoes?

قدمت کفش در ایران به 4500 سال قبل بر می گردد. آن وقت ها پاپوشی در ایران استفاده می شد که به آن "غوشنگ" می گفتند. بعد از آن نوبت "چارق" بود که آثارش را در نقوش باقی مانده تخت جمشید می بینیم. کفش در آن زمان محصولی نرم¸ سبک¸ راحت و با کیفیتی مرغوب بود اما تولید کفش در ایران و جهان بعد از صنعتی شدن سمت و سوی دیگری را در پیش گرفت. امروزه هم با واردات انواع و اقسام کفش های موسوم به "چینی" قضیه بغرنج تر شده است. به اعتقاد بسیاری از متخصصان بسیاری از بیماری های اسکلتی از آزارهائی است که به کف پا یا نواحی دیگر آن وارد می شود. متاسفانه در کشور ما فرهنگ اهمیت دادن به انتخاب کفش بسیار پایین است. انتخاب کفش در وهله اول باید بر اساس نوع استفاده ای که از آن می شود صورت بگیرد. همان طور که زمستان¸ کفش مخصوص به خودش و تابستان مخصوص خودش را دارد. بعضی از مشاغل نیز کفش های مخصوص خودشان را دارند.
یک کفش استاندارد سه مشخصه بارز دارد:
1) جنس خوب
2) پاشنه استاندارد
3) قالب و پنجه استاندارد
رویه بیشتر کفش های موجود در بازار از دو جنس مختلف است¸ آنها یا رویه ای از چرم طبیعی دارند یا از پلاستیک و چرم مصنوعی تهیه می شوند. به تازگی هم بعضی از تولید کنندگان کفش اقدام به اسپری بوی چرم طبیعی به چرم های مصنوعی کرده و خریداران را در انتخاب محصول با مشکل مواجه می کنند. چرم طبیعی به علت دارا بودن منافذ طبیعی در بافتش امکان تبادل هوا میان بیرون وداخل کفش را فراهم کرده و به اصطلاح¸ باعث تنفس پا می شود. به همین دلیل بهترین رویه برای کفش¸ همان رویه چرم طبیعی است. رویه مصنوعی به علت عدم تبادل هوا¸ باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از حد می شود.زیره کفش های موجود در بازار هم از دو نوع است:
1) زیره پی.او
2) زیره پی.وی.سی
زیره پی.او سبک تر¸ راحت تر و در برابر سایش مقاوم تر بوده و دوامشان بیشتر است. ظاهر این زیره ها توپر بوده و در حالت خم کردن¸ انعطاف بیشتری دارند. در هنگام خرید باید به این نکته هم دقت کرد که کف زیره نباید صاف باشد بلکه باید آجدار بوده تا از لیز خوردن جلوگیری کند. توجه به استاندارد های پنجه کفش هم درانتخاب آن بسیار مهم است. از نظر قالب بندی¸ فضای پنجه کفش باید طوری باشد که به انگشت های پا فشاری وارد نکند. کفش هائی که پنجه آنها تیز است¸ باعث می شود انگشت های پا در کفش روی هم بیفتد. این کفش ها انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و آنها را بد فرم میکنند. این امر در خانم ها شایع تر است¸ به طوری که انحراف شست پا در خانم ها 9 برابر آقایان است.

هیچ نظری موجود نیست: