Moaragh

معرق¸ از زیبا ترین آثار ایرانیان
هنر یکی از نیاز های اساسی زندگی انسان است. متمایز ترین شکل فعالیت اجتماعی که به طور قطع در تکامل شخصیت و بهبود و پالایش روان وی سهم به سزایی داشته است. هنر جلوه انسانیت است¸ یک حقیقت متعالی و پاسخ گوی نیاز ها و گرایش های انسانی همچون کمال جویی¸ معنویت طلبی¸ احراز و اعلام هویت است و ازاین رو نفوذ تعالی بخش فوق العاده نیرومندی و جامعه اعمال می کند. اما در این میان از ویژگی های هنر سنتی جنبه رمز و تمثیلی آن است. تابع اصول و قوانین ازلی و ابدی است. پس کهنه نمی شود و گذر زمان در آن بی تاثیر است.
معرق یکی از زیبا ترین آثار هنری ایرانیان است که همراه با دیگر صنایع دستی مانند خاتم کاری¸ منبت کاری و فرش بافی همواره نمایانگر ذوق ایرانی در خلق شاهکارهای بدیع هنری بوده است. اساسا هنر معرق را می توان خلق آثار زیبائی دانست که از در کنار هم قرار دادن قطعه های ریز و درشت چوب¸ خاتم¸ صدف و حتی فلزات به وجود می آید.
معرق در معنای کلام¸ اصولا هر چیز رگه دار را گویند ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر¸ ایجاد نقش ها و طرح های زیبائی است که از دور بری و تلفیق چوب های رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شکل می گیرد. چیره دستی در این هنر علاوه بر حوصله¸ پشتکار¸ اطلاعات و دانش وسیع درباره انواع مختلف چوب نیاز به استعداد و خلاقیت و تجربه دارد.
هنرمند باید با توجه به طرح و موضوع کار با انتخاب صحیح چوب ها و اجرای خطوط و سایه ها فضای مناسب را برای ارتباط با بیننده ایجاد کند. قطعات برگزیده در ابعاد کوچک اره شده و سپس با ظرافت تمام برای خلق اثر در کنار یکدیگر قرار داده می شوند. رنگ آمیزی و به کار گیری مناسب پلی استر کار را به پایان خواهد برد. ارزش این آثاردر این است که در نظر اول ممکن است صرفا نقاشی زیبایی تلقی شوند در حالی که هر کمان و یا هرخط به وسیله اره مویی و یا با استفاده از رگه های طبیعی چوب پرداخته شده اند. درحقیقت درساخت این تابلو از قلم مو استفاده نشده است. مو ها¸ موژه ها و حتی امضای هنرمند بر روی تابلو با استفاده از برش ظریف چوب ساخته شده اند.
زمینه رنگین برخی از آثار مخلوط هنرمندانه رنگی مخصوص با پلی استر ساخته شده است. این هنر خاص ابر و باد نام دارد که هنرمند به وسیله آن فضایی رویایی را به نمایش در می آورد. طبیعت خلق این گونه شاهکارهای هنری به هیچ وجه امکان ساخت مشابهی از اثر را حتی برای خود هنرمند فراهم نمی آورد.
تاریخ پیدایش معرق به درستی مشخص نیست ولی از تطبیق و ادغام آن با کاشی کاری بدون شک صنعت و هنری جاوید خلق شده است که حاصل کنار هم چیده شدن تکه های ریز کاشی و تشکیل فرم های مختلف است. این هنر در آغاز برای تزئین سطح میز و بوفه ¸ در و تکیه گاه صندلی مورد استفاده قرار می گرفت و گاه برای تنوع از برش های خاتم برای اشباع نقش ها استفاده می کردند اما امروزه از این هنر برای تزئین داخل و خارج گنبدها و سر در مساجد بهره می گیرند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

az nazare man besiyar honare zibayist