camera1

عكاسي ديجيتال و ترفندهاي افزايش كيفيت تصوير

مشكل: موجدار يا تابدار بودن تصوير(موير)
گاهي اوقات زماني كه از افراد مختلف عكسبرداري مي كنيد، متوجه مي شويد كه الگوهاي عجيبي بر روي لباس هايشان پديدار مي شود كه واقعا بر روي لباس هايشان وجود ندارد. در واقع هنگام عكسبرداري از موضوعي كه داراي تركيب و الگوي منظم و با قاعده در شكل بافت است، الگوي راه راه نامربوط و به هم ريخته اي بر روي الگوي اصلي بافت پارچه ظاهر مي شود. اين تركيب نافرم، معمولا بر روي پارچه هايي با بافت متوسط و درشت، همچنين پارچه هاي شطرنجي و به خصوص پارچه هاي توري بوجود مي آيد. همچنين رنگ هايي نيز ممكن است ظاهر شوند كه در تركيب رنگي پارچه، اصلا بكار نرفته باشند.
اين پديده را اصطلاحا موجدار شدن تصوير يا تابدار شدن تصوير مي نامند. اما ذكر اين نكته ضروري است كه وقوع پديده فوق بر روي هر بافتي امكان پذير است. گاهي شما اين حالت را در عكسي كه از نرده هاي محافظ يك پل برداشته ايد و حتي بر روي توري لباس عروس نيز مشاهده مي كنيد.
پديده فوق اصطلاحا يك رويداد دوبعدي است كه در نتيجه واكنش بين الگوي منظم موضوع والگوي منظم برداشته شده توسط سي سي دي در دوربين ضبط مي شود. در مثال هاي شبيه به همين پديده، زماني كه دو لايه سبز يا آبي براي بافت يك پارچه بكار مي روند، در محل تلاقي يا اتصال آنها با هم، و يا زماني كه دو لايه پارچه از جنس توري روي هم مي افتند، مي توان به وضوح پيدايش اين موضوع را مشاهده كرد. در نتيجه اين الگوي راه راه باعث بوجود آمدن يك فاصله كاذب بين دو لايه روي هم افتاده، بيش از مقدار واقعي آن مي گردد، كه باعث تاخير در بازتابش نور از دو سطح خواهد شد.
البته پديده هاي "موير" در عكس هاي ديجيتال مشاهده مي شود و به عبارتي بر روي تصاوير گرفته شده توسط دوربين ديجيتال تاثير مي گذارد و در دوربين هاي فيلمي، پديده اي نادر بوده و تا به حال ديده نشده است. به اين دليل كه الگوي مشخصي در توزيع حساسيت نوري ماده مرسوم و معمول فيلم وجود ندارد.
راه حل:
راه حل هاي زير براي برطرف شدن اين مشكل پيشنهاد مي شود:
زماني كه از زاويه بسته تري عكسبرداري مي شود، موير كاهش پيدا مي كند.
همچنين بوسيله زوم كردن و يا تغيير دادن تعداد پيكسل (تفكيك پذيري) نيز مي توان آن را كاهش داد.
اگر دوربين شما فوكوس دستي دارد، سعي كنيد به مقدار خيلي كم، تصوير را از حالت فوكوس كامل خارج كنيد.

هیچ نظری موجود نیست: