zob

پسماند

به مواد جامد و مايع و گاز (غير از فاضلاب) گفته مي شود كه بطور مستقيم يا غير مستقيم از فعاليت انسان بوده و از توليدهاي زائد تلقي مي شود.
پسماندها به پنج دسته تقسيم مي شوند:
* پسمان خانگي: به كليه پسمانهايي گفته مي شود كه بصورت معمول از فعاليت هاي روزمره انسان در شهرها و روستاها و خارج از آنها توليد مي شود از قبيل زباله هاي خانگي و نخاله هاي ساختماني.
* پسمانهاي پزشكي(بيمارستاني): به كليه پسماندهاي عفوني و زيان آور ناشي از بيمارستان ها و مراكز بهداشتي و درماني و آزمايشگاه هاي تشخيص طبي و ديگر مراكز مشابه گفته مي شود. ديگر پسماندهاي خطرناك بيمارستاني از شمول اين تعريف خارجند.
* پسماندهاي ويژه: به كليه پسماندهايي گفته مي شود كه به دليل بالا بودن دست كم يكي از خواص خطرناك از قبيل سمي بودن و اشتعال زا بودن و خورندگي و مشابه آن به مراقبت ويژه نياز داشته باشند و آن دسته از پسماندهاي پزشكي و نيز بخشي از پسماندهاي عادي و صنعتي و كشاورزي كه نياز به مديريت خاص دارند جزء پسماندهاي ويژه محسوب مي شوند.
* پسماندهاي كشاورزي: به پسماندهاي ناشي از فعاليت توليدي در بخش كشاورزي گفته مي شود از قبيل فضولات و لاشه حيوانات.
* پسماندهاي صنعتي: به كليه پسماندهاي ناشي از فعاليت هاي صنعتي و معدني و پسماندهاي پالايشگاهي صنايع گاز و نفت و پتروشيمي و نيروگاهي و امثال آن گفته مي شود مانند براده ها و سرريزها و لجن هاي صنعتي.

هیچ نظری موجود نیست: