ساخت سوزن بدون درد با الگوبرداری از فناوری پشه


مهندسین هندی و ژاپنی موفق به ساخت یک سوزن بسیار ریز بدون درد شدند. این سوزن که می تواند درمواردی همچون تزریق دارو ها¸ بیرون کشیدن خون از بدن و یا به عنوان هشدار دهنده میزان گلوکز به بیماران دیابتی استفاده شود. عملکردش شبیه روشی است که یک پشه ماده هنگام مکیدن خون انسان به کارمی گیرد.
پشه ماده با خم و راست کردن عظلات خاصی از خرطوم خود باعث ایجاد مکش(یا فشار منفی) شده و خون خارج شده را به دهان خود وارد می کند. این سوزن ریز سازگار با حیات نیز بر مبنای همین اصل طراحی شده است. در این مورد عمل مکش توسطیک پمپ الکترومکانیکی بسیار کوچک که با استفاده از یک محرک پیزوالکتریک متصل به سوزن کار می کند انجام می شود. بر خلاف تصور رایج¸ خود نیش یک پشه آسیب رسان و درد آور نیست¸ بلکه این بزاق ترشح شده از پشه است که حشره به منظور جلوگیری از انعقاد خون وارد بدن می کند و موجب التهاب و درد می شود.
قطر های داخلی و خارجی این سوزن به ترتیب 25 و 60 میکرون است که تقریبا هم اندازه زوائد دهانی یک پشه است. در واقع ابعاد بسیار کوچک این سوزن در مقایسه با قطر سوزن یک سرنگ معمولی که 900 میکرون است عامل اصلی بی درد بودن آن به حساب می آید. در مقایسه با سوزن های بی درد پیشین که از جنس دی اکسید سیلیکون می باشند¸ این سوزن به خاطر ساخته شدن از تیتانیوم و آلیاژهای مربوطه از نمونه های قبلی مقاوم تر و مستحکم تر بوده و به طور قابل توجهی خطر شکستن سوزن به هنگام تزریق را کاهش می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: