Aquariom

15 دقیقه تماشای آکواریوم
48 ساعت شادابی
متاسفانه امروزه باگسترش زندگی آپارتمانی¸ رابطه انسان با طبیعت به میزان قابل توجهی کم شده است و انسان هموار درتلاش است تا این خلع بزرگ را با کشاندن گوشه هایی از طبیعت به محل زندگی خود پر کند. آکواریوم جزئی از دکوراسیون داخلی منازل¸ فروشگاه ها و اماکن تجاری به شمار می رود.
روانشناسان معتقدند 15 دقیقه تماشای آکواریوم میتواند انسان را به مدت 48 ساعت شاداب نگه دارد و بر تمرکز افراد جهت یادگیری بیافزاید. گذشته از آن آکواریوم می تواند به زیبایی معماری داخلی بنا کمک شایانی کند. آکواریوم را میتوان به چهار گونه استوایی¸ مرجانی(آب شور)¸ رودخانه ای و مردابی طراحی کرد. انتخاب گونه های خاص به شرایط اقلیمی ومکانی که آکواریوم در آن قرار می گیرد¸ بستگی دارد. درجه حرارت آب و نوع ماهی های درون این آکواریوم ها متفاوت است . همچنین شرایط محیطی فراهم شده برای این آکواریوم ها مشابه نمیباشد . قرار دادن سرپوشی که مانع گردو غبار و پرش ماهی به بیرون با شد مفید است البته به شرطی که مانع رسیدن هوا به سطح آب نشود.
هرچه سطح بیشتری از آب با هوا در ارتباط باشد بهتر است. هیچ گونه گرما یا نو ر مصنوعی برای ماهی لازم نیست. دمای اتاق با حد متوسط 10 تا 20 درجه سانتی گراد برای این منظور مطلوب است. البته گیاهان درون آکواریوم برای رشد بهتر به نور مصنوعی به مدت 8 الی 10 ساعت در روز نیاز دارند. لازم است بدانید که اگر ماهی به طور ناگهانی از تاریکی به نور یا برعکس غوطه بخورد دچار شک می شود. نقش گیاهان در آکواریوم اصولا برای دکور¸ سایبان و جذب دی اکسید کربن و موادی مانند نیترات های ناشی از تجزیه و فساد مواد است و معمولا کمتر از آنچه تصور عمومی است¸ برای تامین اکسیژن موثرند. اکسیژن فقط در مرحله فوتوسنتز ازآنها آزاد می شود و در خلال 24 ساعت¸ اکسیژن به وسیله گیاه برای عمل تنفس مصرف می گردد. به خاطر داشته باشید¸ نیم ساعت بعد از هر وعده غذایی¸ تمامی غذاهایی که خرده نشده اند را از روی آب جمع کنید. چون در غیر این صورت¸ مواد فاسد می شوند و آبرا سمی می کنند.
ماهی هایتان را هر چند وقت یکبار زیر نظر بگیرید و در صورتی که یک ماهی دچار بیماری شده است آن را از دیگران جدا کنید. همچنین گیاهان درون آ کواریوم را مرتبا چک کنید وبرگ و ساقه های مرده را جمع آوری کنید. هر هفته قسمتی از آب را عوض کنید تا میزان نیترات و آمونیاک آب به حد اقل برسانید. بهتر است آکواریوم رادر اتاقی قرار دهید که درجه حرارت آن ثابت است. در ضمن ماهی ها علاقه ندارند در معرض نور مستقیم آفتاب باشند.
برخلاف تصور عامه مردم¸ راه اندازی و نگهداری از آکواریوم بسیار ساده است و به تخصص خاصی نیاز ندارد. خوشبختانه در ایران به میزان قابل توجهی فرهنگ نگهداری از آکواریوم رشد کرده وافراد زیادی به پرورش و نگهداری این موجودات دوست داشتنی روی آورده اند...

هیچ نظری موجود نیست: