Hoboobat

حبوبات دارای پروتیین با کیفیت بالا
تقریبا درهمه غذاهای ایرانی هر روز یکی از حبوبات وجود داشته و از طریق وعده های غذایی دریافت می شود و این یکی ازویژگی های سالم بودن غذاهای ایرانی در قدیم بوده و هست. حبوبات در دسته گروه های غذایی جای می گیرند که همچنان ما قدر آن را نمی دانیم و به ارزش غذایی آنها ایمان نیاورده ایم.
با وجودی که این گروه غذایی می تواند به جای گوشت جایگزین شود. در یک کلام حبوبات سرشار ازپروتیین و کربوهیدرات های پیچیده هستند و همین موضوع اهمیت آن را به شدت بالا می برد.
کربوهیدرات های پیچیده این گروه از مواد غذایی برای افرادی که دائما احساس ضعف¸ گرسنگی و افت قند خون می کنند¸ بسیار مفید است زیرامی تواند قند خون را در حد مناسبی کنترل کند. پروتئین این مواد غذایی را میتوان به کمک غلات کامل تر کرده و جالب اینجاست که این موضوع از قدیم در میان رژیم غذایی ایرانیان رعایت می شده است. به این ترتیب که آنها غذاهای فراوانی را مخلوط از نخود¸ عدس¸ لوبیا و باقلا داشته اند که اگر با یک ماده غذایی با منشا حیوانی مانند ماست وتخم مرغ همراه شود این پروتئین با کیفیت بسیار بالا تری در اختیار بدن قرار می گیرد.
همانطور که بارها و بارها درباره فیبر و اثر آن بر درمان یبوست صحبت شده فیبری که در حبوبات وجود دارد به خصوص اگر با شکل مخلوط با سالاد میل شود میتواند اثرات فراوان تری را بر درمان این عارضه به دنبال داشته باشد.
به علاوه از مواد معدنی این گروه غذایی میتوان به آهن و فسفر اشاره کرد که هر یک وظایفی را در بدن اعمال کرده و به حفظ سلامت کمک می کنند. با تمام ویژگی هایی که این گروه از مواد غذایی دارند¸ مشکل آنها نفاخ بودن است. توصیه می شود برای کاهش این مشکل¸ آنها را قبل از مصرف یک یا دو ساعت خیسانده و قبل از اضافه کردن به غذا¸ آب حاصل از خیساندن را دور بریزید و حتی هنگام پخت نیز بعد از یک بار جوش خوردن بعد هم آب حاصل از پخت را دور ریخته تا خوردن حبوبات موجب نفخ شکم نشود. به علاوه¸ از آنجا که جوانه زدن تا حدودی ترکیباب نفخ زایی حبوبات را کاهش می دهد¸ افرادی که با خوردن کمی حبوبات نفخ می کنند¸ متوانند از جوانه آنها بیشتر استفاده کنند.
بهتر است در حین پخت به حبوبات چاشنی هایی مانند رب¸ آب لیمو و گوجه فرنگی اضافه نشود زیرا موجب سفت ماندن آنها شده و پس از مصرف می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند¸ بنابراین بعد از پخت کامل به آنها چاشنی اضافه کنید.
حبوبات پخته را میتوان 4 تا 5 روز در یخچال و به مدت چهارماه در فریزر نگهداری کنید. حتی خشک آنها را میتوانید تا یک سال ذخیره نمایید. به علاوه در هنگام خرید نیز حبوباتی را انتخاب کنید که براق بوده و پوست براق و بدون سوراخی دارند.
درمیان حبوبات¸ نخود ویا لپه دارای پروتئین نسبتا مناسبی هستند¸ به طوری که در هر 100 گرم از آن 20.9 گرم پروتئین¸ 1.4گرم چربی . . .
40 گرم کربو هیدرات پیچیده و269 کالری انرژی وجود دارد که تقریبا از بقیه حبوبات از نخود گرفته تا لوبیا وعدس تقریبا یکی بوده و می توان این خواص را به همه آنها با کمی تغییر تعمیم داد.

هیچ نظری موجود نیست: