Khodro


آيا كامپوزيت (مواد مركب) گزينه مناسبي براي صنعت خودرو سازي كشور است؟

امروزه در صنعت خودرو به افزايش مدل و بهبود عملكرد و حفظ امنيت و كيفيت و سود دهي بسيار مورد توجه قرار مي گيرد. از اين رو توسعه مواد و فرايند هاي توسعه جديد ضروري است.
در بيست سال گزشته توسعه علم مواد فرصت هاي بسياري را همچون افزايش محصول و بهينه كردن عملكرد و بهبود امنيت و روش هاي مديريت محيط زيست در صنعت ايجاد شده است.
قيمت و امنيت و كيفيت و ابداع سبك جديد و اقتصاد سوخت و عملكرد بهينه و راحتي و امكان بازسازي از عوامل محرك مهم در ايجاد فناوري هاي نوين است. امروزه مصرف كنندگان براي كاهش مصرف سوخت فشار زيادي بر توليد كنندگان خودرو وارد مي كنند. مهمترين روش كاهش مصرف سوخت كاهش وزن خودرو است. 10 درصد كاهش وزن خودرو حدود 5/5 درصد مصرف سوخت را كاهش مي دهد.
رقابت نيز در ايجاد فناوري جديد تعيين كننده است. هدف مطلوب توليد خودرويي است كه هم خواسته هاي خريداران را برآورده كند و هم معيارهاي وضع شده را با ارزانترين قيمت داشته باشد.

كامپوزيت از مواد جديدي است كه خواسته هاي خودروسازان را در اين خصوص برآوردهخ مي كند. اما يكي از موانع بكارگيري آن در صنعت خودرو هزينه بالا در بخش تحقيق و توسعه است.
از آنجايي كه خودروها يكي از منابع آلاينده محيط زيست اند كشورهاي پيشرفته صنايع خودروسازي را به سوي توسعه و كاربرد كامپوزيت هاي درخور بازيافت سوق دهند. همچنين از آن براي كاهش وزن و افزايش عمر خودروها استفاده مي شود.
در كشور ما با تحول جهان در صنعت خودرو توجه به فناوري كامپوزيت افزايش يافته است اما هنوز استفاده از قطعات آن صنايع خودروسازي كشور آگاهانه و هدفمند نيست. همچنين مواد اوليه صنعت كامپوزيت بايد از خارج از كشور وارد شود و توليد كنندگان داخلي نمي توانند آنرا توليد كنند.
فناوري برتر دنيا در زمينه كامپوزيت فناوري تركيبي (Hybrid Technology) كه در آن تقويت كننده فلزي را داخل قالب قرار مي دهند و پليمر مذاب را روي آن مي پاشند. قيمت ارزانتر و كاهش وزن و نياز نداشتن به جاسازي محل مونتاژ قطعات مزاياي اين روش است.
منابع:
metallurgyis.ir/
techds.org

هیچ نظری موجود نیست: