بازیافت طلا به وسیله روزنامه باطله


روزنامه های قدیمی را دورنریزید¸ ممکن است بزودی هم وزنش طلا بگیرید! دانشمندان ژاپنی ادعا می کنند که کاغذ روزنامه یکی از مهمترین اجزای فرایندی است که طی آن طلا و سایر فلزات ارزشمند زباله های صنعتی بازیافت می شوند.
وسایل الکترونیکی قدیمی و از دور خارج شده مانند کامپیوتر¸ گوشی های تلفن همراه و تلویزیون منابع مهمی از فلزات ارزشمندی هستند که در ساخت آنها به کار رفته اند. ولی بازیافت این فلزات کار چندان آسانی نیست زیرا در حین بازیافت¸ مقادیر زیادی گازهای شیمیایی تولید می شوند که برای محیط زیست به شدت مضر است.
به تازگی دانشمندان ژاپنی راهی ساده تر و بهتر برای بازیافت این فلزات یافته اند. آنها ابتدا روزنامه های قدیمی را خرد کردند و از آن خمیری ساختند. سپس با اضافه کردن چند نوع ماده شیمیایی از جمله کلر و فرمالدئید ژل کاغذ ساختند و با خشک کردن ژل آن را به صورت پودر در آوردند.
برای آزمایش¸ مقدار زیادی از زباله های صنعتی که شامل فلزات ارزشمندی مانند طلا¸ مس¸ آهن و روی بود را ذوب کردند. غلظت طلا در این مایع حدود 250 در یک میلیون¸ غلظت پلاتین و پالادیم حدود 11 تا 16 در یک میلیون و سایر فلزات بین 190 تا 840 در یک میلیون بوده است. با افزودن ژل به این مایع¸ مشاهده شد که ژل توانایی جذب و تفکیک 90 درصد طلا¸ پلاتین و پالادیم و مقادیر کمی از مس¸ روی و آهن را از سایر ترکیبات دارد. این خصوصیت قابل توجه ژل کاغذ به خاطر وجود سلولز است. سلولز به طور ذاتی شکل منظم و خاصی ندارد. به همین علت مواد شیمیایی به راحتی در قالب آن نفوذ می کنند و همین مسئله موجب قدرت جذب بالای آن می شود. هرچند هنوز مشخص نشده است که به چه علت ژل کاغذ فقط فلزات ارزشمند را جذب می کند.
یک کیلوگرم ژل توانایی جذب 906 گرم طلا را دارد. البته فرایند جذب فلزات ارزشمند توسط ژل بسیار طولانی (حداقل 5 ساعت) است و همین مسئله نقطه ضعفی است که استفاده صنعتی و به طور انبوه آن را محدود می کند.

هیچ نظری موجود نیست: